Statut Fundacji Ulicy Piotrkowskiej Statut Fundacji Ulicy Piotrkowskiej (jednolity tekst po zmianach uchwalonych dnia 2 października 2019 roku, załącznik do uchwały Zebrania Fundatorów w sprawie zmian w statucie Fundacji) § 1 „Fundacja Ulicy Piotrkowskiej” zwana w dalszej części statutu „Fundacją” działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1989 roku o fundacjach z późniejszymi zmianami, ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z późniejszymi zmianami i zapisów niniejszego statutu. § 2 1. Fundacja została ustanowiona przez Fundatorów wskazanych w akcie notarialnym sporządzonym dnia 8 listopada 1989 roku, rep. A II – 3143/89 przed notariuszem Państwowego Biura Notarialnego w Łodzi. 2. Fundacja posiada osobowość prawną. § 3 1. Siedzibą Fundacji jest miasto Łódź. 2. Fundacja działa na terenie kraju i poza jego granicami, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa § 4 Nadzór nad Fundacją sprawuje Minister Kultury. § 5 Celami Fundacji są: 1. Rewaloryzacja i rewitalizacja przestrzeni miejskich; 2. Budowanie tożsamości i zachowania historycznego, materialnego dziedzictwa miast, zwłaszcza XIX wiecznej Łodzi, w szczególności ulicy Piotrkowskiej; 3. Kompleksowe rozwiązywanie występujących w procesie rewitalizacji problemów mieszkaniowych, handlowych, usługowych, oświatowych, kulturalnych etc.; 4. Popularyzacja wiedzy o osiągnięciach cywilizacyjnych XIX w. I ich znaczenia w rozwoju miast; 5. Rozwój wszelkich form działalności naukowej, oświatowej i kulturalnej, w szczególności wiążących się z centrum miasta Łodzi; 6. Utrzymywanie więzi z emigracją pochodzącą z Łodzi. § 6 1.Fundacja realizuje swe cele przez: 1.1. Podejmowanie, prowadzenie i wspieranie finansowe procesów rewitalizacyjnych, prac budowlanych, remontowo-budowlanych, adaptacyjnych oraz konserwacyjnych zwłaszcza XIX wiecznego dziedzictwa materialnego; 1.2. Inspirowanie, prowadzenie i wspieranie prac naukowo-badawczych, w tym dotyczących wzmacnianiu lokalnej tożsamości, ochrony dziedzictwa kulturowego, wypracowywanie standardów właściwego postępowania w realizacji procesów rewitalizacyjnych; 1.3. Prowadzenie działalności gospodarczej wyłącznie jako dodatkowej w stosunku do działalności pożytku publicznego; 1.4. Inspirowanie, podejmowanie i wspieranie działalności kulturalnej, oświatowej i wydawniczej; 1.5. Propagowanie aktywności fizycznej i podejmowanie działań promujących sport; 1.6. Współpracę z innymi organizacjami, organami państwa, podmiotami gospodarczymi i osobami fizycznymi; 1.7. Opiniowanie przedsięwzięć wiążących się z celami Fundacji; 1.8. Przeznaczanie nadwyżki przychodów nad kosztami na działalność pożytku publicznego. 2. Przedmiotem działalności gospodarczej Fundacji jest: 2.1 Działalność w zakresie architektury 2.2 Roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków 2.3 Reklama, badanie rynku i opinii publicznej 2.4 Pozostała działalność profesjonalna , naukowa i techniczna 2.5 Działalność związana z obsługą rynku nieruchomości 2.6 Działalność twórcza związana z kulturą i rozrywką. § 7 Organami Fundacji są: 1. Zebranie Fundatorów; 2. Rada Fundacji; 3. Zarząd Fundacji. § 8 1. Zebranie Fundatorów tworzą Fundatorzy; 2. Zebrania Fundatorów odbywają się w miarę potrzeb i zwoływane są przez Zarząd Fundacji z inicjatywy własnej, Seniora Fundacji lub Rady Fundacji; 3. Zebranie Fundatorów jest prawomocne: a) W pierwszym terminie, jeżeli obecnych jest przynajmniej 50 % Fundatorów; b) W drugim terminie wyznaczonym po 15 minutach pierwszego terminu bez względu na ilość obecnych. 4. Wniosek Rady Fundacji lub jednej trzeciej Fundatorów zgłoszony Seniorowi Fundacji zobowiązuje go do niezwłocznego zwołania zebrania; 5. Zebranie Fundatorów na swym pierwszym posiedzeniu wybiera ze swego grona Seniora Fundacji. W przypadku śmierci Seniora Fundacji wybranego w sposób określony w zdaniu poprzedzającym bądź jego rezygnacji Zebranie Fundatorów wybiera następnego Seniora Fundacji; 6. Do zadań Zebrania Fundatorów należy: a) Powoływanie i odwoływanie Rady Fundacji; b) Uchwalanie zmian w statucie; c) Rozpatrywanie sprawozdań Rady Fundacji oraz podejmowanie uchwał w przedmiocie udzielania jej absolutorium; d) Zebranie Fundatorów ustala ilość członków Rady Fundacji w ramach określonych Statutem. 7. Uchwały Zebrania Fundatorów zapadają zwykłą większością głosów obecnych na zebraniu. W razie równości głosów przeważa głos Seniora Fundacji lub Fundatora, którego Senior wyznaczył na Przewodniczącego Zebrania; 8. Fundatorzy uprawnienia swoje wykonują osobiście lub przez pełnomocników; W razie śmierci Fundatora w jego prawa wstępują jego następcy prawni; 9. Fundatorzy mają obowiązek zgłaszania wszelkich zmian dotyczących ich danych osobowych, przekształceń (zmian adresowych, osobowości prawnej etc.) w terminie 30 dni od zaistnienia zmiany. § 9 1. Rada Fundacji liczy od 7 do 20 osób. Członkami Rady są osoby powołane przez Zebranie Fundatorów. Członkami Rady mogą być Fundatorzy. Kadencja Rady trwa 4 lata. 2. W czasie kadencji Rady zmiany w jej składzie mogą być dokonywane uchwałą Rady podjętą zwykłą większością głosów członków Rady obecnych na zebraniu. 3. Zmiany w składzie Rady Fundacji, dokonane w sposób określony w punkcie poprzedzającym, mogą obejmować najwyżej 1/3 członków składu Rady powołanych przez Zebranie Fundatorów. W trybie tym Rada może także powiększyć swój skład o 1/3 ilości członków Rady powołanych na Zebraniu Fundatorów. Rada wówczas ma prawo wyboru nowych członków Rady. Kadencja tych członków Rady kończy się wraz z kadencją członków wybranych przez Zebranie Fundatorów. 4. Członkowie Rady Fundacji lub innych organów kontroli i nadzoru powoływanych przez Radę Fundacji: a) Nie mogą być członkami Zarządu Fundacji; b) Nie mogą być spokrewnieni, spowinowaceni, pozostawać w podległości służbowej, związku małżeńskim lub we wspólnym pożyciu z członkami Zarządu Fundacji, c) Nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe, d) Mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w Radzie Fundacji zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa GUS za rok poprzedni. 5. Uchwały Rady Fundacji zapadają zwykłą większością głosów członków obecnych na Zebraniu. 6. Posiedzenie Rady zwołuje, co najmniej raz w roku Przewodniczący Rady lub jego zastępcy z inicjatywy własnej lub na wniosek Zarządu. 7. Do dokonywania czynności pomiędzy Fundacją, a Członkami Zarządu Fundacji upoważniony jest Przewodniczący Rady lub jego Zastępca. § 10 Członkostwo Rady Fundacji ustaje z chwilą: 1. Śmierci członka; 2. Złożenia rezygnacji; 3. Odwołania w trybie § 9 pkt. 2. § 11 1. Do zakresu działania Rady należą wszystkie sprawy związane z działalnością Fundacji a w szczególności: a) Uchwalenia planów działania Fundacji; b) Ustalenia ilości Członków Zarządu; c) Powoływanie i odwoływanie Prezesa Zarządu Fundacji oraz pozostałych Członków Zarządu; d) Zatwierdzenie sprawozdań Zarządu ze swej działalności oraz udzielanie absolutorium Zarządowi; e) Uchwalanie Regulaminów działania dla poszczególnych organów Fundacji i jednostek organizacyjnych; f) Realizowanie zadań statutowych Fundacji i zadań postanowionych przez Zebranie Fundatorów; g) Dokonywanie interpretacji postanowień statutu Fundacji; h) Zatwierdzenie bilansu i rachunku wyników oraz podejmowanie uchwał o przeznaczeniu zysku lub sposobie pokrycia strat. i) Pełnienie funkcji nadzoru i kontroli nad działalnością Zarządu Fundacji. 2. Pracami Rady kieruje Przewodniczący i jego dwóch Zastępców powoływanych uchwałą Rady zwykłą większością oddanych głosów przez obecnych na Zebraniu. § 12 1. Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ja na zewnątrz. 2. Zarząd może liczyć od 2 do 5 członków zaś w skład jego wchodzi Prezes, Wiceprezes oraz ewentualnie Sekretarz i Członkowie Zarządu. 3. Do kompetencji Zarządu należą wszystkie sprawy niezastrzeżone w myśl przepisów, ustaw lub statutu dla innych organów, a w szczególności: a) Kierowanie bieżącą działalnością Fundacji; b) Zarządzanie majątkiem Fundacji; c) Kierowanie działalnością gospodarczą; d) Realizowanie zadań statutowych Fundacji. § 13 1. Członkami Zarządu mogą również być Fundatorzy. 2. Członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy. 3. Prezes Zarządu obowiązany jest zwołać posiedzenie Zarządu na żądanie Ministra Kultury, Rady Fundacji lub, co najmniej dwóch Członków Zarządu w terminie 14 dni od daty otrzymania żądania. 4. Członkowie Zarządu Fundacji nie mogą być skazani wyrokiem prawomocnym za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe. § 14 Członkowie Zarządu powinni być zawiadamiani o terminach posiedzeń Zarządu z podaniem porządku obrad przynajmniej na 3 dni przed datą posiedzenia. § 15 Posiedzenie Zarządu zwołuje Prezes lub w przypadku niemożności działania Prezesa – Wiceprezes. § 16 1. Zarząd może podejmować uchwały, jeżeli w posiedzeniu uczestniczy, co najmniej 2/3 jego członków. 2. Fundacja na zewnątrz reprezentowana jest jednoosobowo: przez Prezesa albo Wiceprezesa Zarządu. 3. Do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych potrzebne jest łączne działanie dwóch Członków Zarządu lub jednego Członka Zarządu wraz z upoważnionym uchwałą Zarządu Pełnomocnikiem. § 17 1. Uchwały Zarządu zapadają większością głosów obecnych Członków Zarządu z wyjątkiem uchwał w sprawie zbywania, zmiany przeznaczenia lub obciążenia majątku Fundacji, przeznaczania nadwyżki przychodów nad kosztami, przy których to sprawach wymagana jest bezwzględna większość głosów Członków Zarządu. W razie równości głosów decyduje głos Prezesa Zarządu. 2. Posiedzenia Zarządu są protokołowane. § 18 Członkostwo Zarządu ustaje z chwilą: 1. Śmierci członka; 2. Złożenia rezygnacji; 3. Odwołania przez Radę Fundacji. § 19 Warunki pracy i płacy pracowników Fundacji określa Zarząd. § 20 Organom Fundacji zabrania się: 1. Udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”, 2. Przekazywania majątku Fundacji na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach, 3. Wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników Fundacji oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego Fundacji, 4. Zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe. § 21 Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w wysokości 64.330.000 (starych złotych), 2.500 dolarów USD oraz sprzęt biurowy o łącznej wartości 10.000 dolarów USD oraz środki finansowe, nieruchomości nabyte przez Fundację w toku jej działania. § 22 Dochodami Fundacji są: 1. Wpływy z działalności gospodarczej Fundacji; 2. Dochody z majątku ruchomego i nieruchomego; 3. Darowizny, spadki i zapisy; 4. Subwencje; 5. Inne wpływy. § 23 1. Działalność gospodarczą Fundacja prowadzi poprzez wyodrębnioną działalność i udziały w spółkach prawa handlowego. 2. Regulamin działalności gospodarczej Fundacji określa Zarząd. 3. Zasady gospodarki finansowej i ewidencji księgowej winny być zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa. § 24 1. Dla efektywniejszego realizowania celów Fundacja może się połączyć z inną fundacją mającą siedzibę na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. 2. Połączenie nie może jednak nastąpić, jeżeli cel ustanowienia Fundacji uległby istotnej zmianie lub połączeniu sprzeciwiliby się Fundatorzy. 3. Decyzje o połączeniu podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, która wymaga akceptacji Zebrania Fundatorów pod rygorem nieważności. 4. Połączenie następuje przy odpowiednim zastosowaniu przepisów o utworzeniu i likwidacji Fundacji. § 25 1. Uchwałę o likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd w drodze jednomyślnej uchwały, uchwała wymaga akceptacji Zebrania Fundatorów. 2. Fundacja ulega likwidacji w razie wyczerpania się środków finansowych i jej majątku, bądź w razie zrealizowania celów statutowych. 3. Momentem decydującym o likwidacji Fundacji jest sytuacja, w której dalsze prowadzenie działalności zmierzałoby do niewypłacalności. § 26 1. O likwidacji Fundacji Zarząd zawiadamia Ministra Kultury. 2. O przeznaczeniu Majątku Fundacji pozostałego po likwidacji decyduje Zebranie Fundatorów. |